Wil je reageren? Meld je dan even aan met je LinkedIn profiel (klik op de button) Of meld je aan via de gewone manier

Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren?
(1 bekijken) (1) Gast
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren?

Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren? 1 jaar, 5 maanden geleden #3062

• Peter
  • Afwezig
  • Administrator
Kinderen hebben en een onderneming runnen is eigenlijk het hebben van 2 fulltime banen. Ondernemers met kinderen hebben er nog een extra uitdaging bij, want naast het ondernemen moet je ook genoeg aandacht aan je familie besteden. Ondernemer kan dan een voordeel zijn, maar ook een nadeel.

Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren?

Re: Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren? 1 jaar, 5 maanden geleden #3064

• GJ Bramer
  • Afwezig
  • Junior Boarder
Leg je kind(eren) goed uit wat je doet en waarom. Zo maak je het makkelijker om je kind desnoods een paar uurtjes mee te nemen naar kantoor om zo toch even bv een afspraak na te komen. Gelukkig kan ik mijn zoon achter een pc zetten

Re: Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren? 1 jaar, 5 maanden geleden #3067

Ik heb naast full-time banen gestudeerd, ben ondernemer (geweest) en ben nu 53 jaar oud. Gelukkig heb ik geen kinderen gekregen. Als ondernemer mis ik sowieso de tijd om alles te kunnen doen wat ik zou willen doen. Zou niet weten hoe mijn leven met kinderen had gekund.

Mijn tip: denk goed na als je voor de keuze staat. Je kunt niet alles hebben in het leven en op latere leeftijd wordt kinderloosheid eerder als verrijking dan als gemis ervaren! In ieder geval door mij.

Re: Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren? 1 jaar, 5 maanden geleden #3073

Ik ben het helemaal eens met GJ Bramer, toen ik ooit begon waren ze nog klein, maar ondertussen vinden mijn überpubers het geweldig om mee te 'helpen' de jongste (12) is een kei in kopiëren en enveloppen dichtplakken en de oudste (16) is sinds kort zelfs in het team van de "meisjes van de klanttevredenheidsonderzoeken" opgemomen. Alleen de middelste (14) heeft niet zo veel met zijn ondernemende moeder, die komt wel buurten, maar meer voor de koffie en de leuke meiden op kantoor hahaha.
Laast bewerkt: 1 jaar, 5 maanden geleden Door Claire Duizendstra.

Re: Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren? 1 jaar, 5 maanden geleden #3078

Ik ben relatie- en gezinstherapeut en ik kom relatief vaak mensen tegen die opgegroeid zijn in een ondernemersgezin. Ik hoor nogal eens verhalen over kinderen die nauwelijks aandacht kregen, mee moesten helpen, etc. Natuurlijk waren die tijden anders.
Ik heb wel het idee dat ouders zich meer bewust zijn van de behoeften van hun kinderen (misschien zelfs teveel: er is sprake van opvoedingsstress!!)

Het is voorspelbaar wat ik hierover adviseer: evenwicht. En bij iedereen zal dit anders liggen. Het lijkt inderdaad op 2 fulltime banen, maar je hebt toch maar een leven!

@Eveline: ik ben het niet met je eens dat kinderloosheid naarmate je ouder wordt door de meeste mensen als verrijking wordt ervaren. Ik hoor vaak ook andere geluiden.
Goed nadenken is natuurlijk altijd een goed advies. Maar vaak zitten dit soort gevoelens erg diep en valt er weinig over te argumenteren.

Re: Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren? 1 jaar, 5 maanden geleden #3079

• Peter
  • Afwezig
  • Administrator
Eveline Kubbenga schreef :
Ik heb naast full-time banen gestudeerd, ben ondernemer (geweest) en ben nu 53 jaar oud. Gelukkig heb ik geen kinderen gekregen. Als ondernemer mis ik sowieso de tijd om alles te kunnen doen wat ik zou willen doen. Zou niet weten hoe mijn leven met kinderen had gekund.

Mijn tip: denk goed na als je voor de keuze staat. Je kunt niet alles hebben in het leven en op latere leeftijd wordt kinderloosheid eerder als verrijking dan als gemis ervaren! In ieder geval door mij.

Hoi Eveline en anderen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zou juist denken dat als je ouder bent kinderen juist nog interessanter zijn, omdat ze af toe langs komen met verhalen en je de helpende hand toesteken. Mijn ouders zijn 60 maar van mij hebben ze al heel lang geen 'last' meer, ze kijken juist uit wanneer ik weer eens langskom.

Ik kan me voorstellen dat juist jonge kinderen hebt, terwijl je zelf ook midden in het leven staat, en zeker ondernemende ouders het extra pittig gaan krijgen.

om me heen hoor ik dat alle die 'offers' zeker de moeite waard zijn...
Laast bewerkt: 1 jaar, 5 maanden geleden Door Peter.

Re: Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren? 1 jaar, 5 maanden geleden #3083

Geen ervaringen mee, geen kinderen 'on board'...

Re: Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren? 1 jaar, 5 maanden geleden #3093

• Hexiadesign
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Ik heb ook een zoontje van 2 , prive en ondernemen gaat goed samen. als alles maar in balans is.

Re: Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren? 1 jaar, 5 maanden geleden #3094

Ik ben momenteel nog startend ondernemer, part-timer in de gezondheidszorg, student (je bent nooit uitgeleerd - en ik heb nog zo wat wensen) en moeder van 2 kinderen (7 en 9). Om alles wat ik wil goed te combineren, moet ik inderdaad keuzes maken, plannen, relaxen en goed overleggen met mijn man hoe we het geheel laten lopen.
Hoewel de theorie me heel duidelijk is, is de praktijk soms weerbarstig...
Maar goed, ik werk er naar toe dat ik tzt mijn vaste baan op kan zeggen en helemaal kan leven van mijn bedrijf. Dat zou voor mij betekenen dat ik ouderschap en ambitie het best kan combineren. Het werken aan bedrijfzaken geeft me ook veel energie.

Re: Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren? 1 jaar, 5 maanden geleden #3099

Sinds ik ondernemer ben, kan ik in tijden van ziekte bij de kinderen thuis zijn en mijn afspraken er om heen plannen. Moet er niet aan denken dat ik een keuze zou moeten maken tussen de zorg voor hen of de plicht die roept om naar een baas te moeten gaan.

Een ander positief punt is dat kinderen zien hoe je als ondernemer bent, ze leren ondernemersprincipes en dat blijkt uit hun antwoord wanneer je zelf een bepaalde opmerking maakt. Leuk om terug te krijgen wat je blijkbaar toch overbrengt. En ik hoop ze goede kansen voor hun toekomst mee te geven met wat ze (on)bewust leren.

Wij delen de successen en ze zijn trots op wie ik ben en wat ik doe. En wanneer ik te fanatiek aan het werk ben, hebben ze geleerd mij er op te wijzen.

Mijn tip: tijd met de kinderen proberen 100% te doen, tijd voor de zaak ook. Dat is ook grenzen aanhouden voor jezelf. Dat je er "bent" is een geruststelling voor ze, je hoeft echt niet de hele tijd met ze bezig te zijn. Afspraken met elkaar erover maken, wanneer je samen tijd kunt doorbrengen.

Mijn kinderen zijn zelfstandig en we hebben een enorm goede band. Tussen de bedrijven door hebben we een hoop plezier met elkaar. En: ze hebben zelfvertrouwen en denken in mogelijkheden.
Laast bewerkt: 1 jaar, 5 maanden geleden Door Claudia Kaldenbach.

Re: Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren? 1 jaar, 5 maanden geleden #3106

Als geen ander weet ik hoe het is om "alle ballen in de lucht te houden". Toen de kids klein waren werkt ik in loondienst, maar was iemand die altijd op t laatst nog even af wilde ronden. Dus vaak later dan beloofd bij de kinderen...vonden ze lang niet altijd leuk. Maar de rest kon ik dan ook redelijk relaxe oppakken wat mij wel tot een leuke moeder maakte geloof ik.
Sinds ik voor mezelf begon en vanuit huis werkte was ik ook flexibeler. Plande mijn afspreken vaak onder schooltijd en deed veel administratie bv s avonds als de kinderen sliepen.

Ik geloof wel dat de combi kids en ondernemen prima samen gaat mits je er zelf wat relaxed onder kan zijn. Zowel in het huis, met de kinderen (n keer n badbeurt overslaan is geen drama, MAAR OOK IN JE WERK! Afspraak is afspraak , maar houd je grenzen duidelijk in de gaten en durf nee te zeggen!

mijn ervaring; een prima combinatie!
(gelukkig want ik zou beide niet willen missen;-)
Laast bewerkt: 1 jaar, 5 maanden geleden Door Suzanne Palmen.

Re: Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren? 1 jaar, 5 maanden geleden #3112

Het hangt natuurlijk ook veel af van je werkzaamheden.
Ik ben als zelfstandige begonnen toen mijn kinderen ouder waren. Dit geeft voor mij in ieder geval rust. Ik kan ze alleen laten en ze kunnen ook voor zichzelf zorgen.
Af en toe zie ik ouders met een huilende baby in een maxi-cosi en een peuter aan de hand hun inkopen doen.
Soms kan het niet anders, maar ik ben blij dat onze kinderen zelfstandig zijn.

Re: Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren? 1 jaar, 5 maanden geleden #3131

Ik ben moeder van drie kinderen (6,4 en 1,5), doe daarbij een startende onderneming, een pup en een huishouden en je krijgt een gezellig drukke boel.

Balanceren is het juiste woord.

Op maandag en donderdag zitten ze alle drie op school of kinderdagverblijf. Die tijd benut ik ook optimaal. Dan bel ik naar klanten. Dinsdag van 11.30 tot 14.00 ligt de jongste op bed en de andere kids zitten op school. Dan doe ik mail, administratie of bel naar relaties. Verder doe ik dingen 's avonds of in het weekend. De zaterdag is heilig dan gaan we er met het gezin op uit. Zondag ga ik altijd met de oudste mee naar zwemles. Even mijn moment met hem.

Mijn grootste probleem is de vakantie. Dan zijn ze thuis en ik vind het dan erg moeilijk om de balance te vinden. Gelukkig komt Opa dan weleens om met ze op pad te gaan maar eigenlijk zou ik in de vakantie de zaak moeten sluiten voor mijn eigen gemoedsrust.

Mijn ouders hadden ook een eigen bedrijf en ik vind echt dat ik daardoor aandacht te kort heb gehad. Als ik thuiskwam was mijn moeder aan het werk, na het eten gingen ze naar het bedrijf om verder te werken en in het weekend waren ze ook vaak weg.
Ik wil dit in mijn gezin echt voorkomen.

Mijn tip voor ondernemen met kleintjes. Maak een planning. Werk als ze slapen, zet dan desnoods de oudste even voor de tv. Vertel hen duidelijk dat je even een uurtje wat wil doen en dat je er daarna er weer bent. Natuurlijk mogen ze wat vragen maar probeer dat uurtje goed te benutten en doe de rest 's avonds.

Re: Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren? 1 jaar, 5 maanden geleden #3136

Mijn dochter is nu 4 jaar! Behalve mijn mijn onderneming werk ik part-time in de kinder-jeugdpsychiatrie bijna 2 nachtdiensten p.wk) Beide zijn erg flexibel!!! Daarnaast heb ik in de nachtdienst alle tijd (en besteed ik ook een deel ad business '2 vliegen in 1 klap'
Mijn dochter kon altijd al heel leuk zelfs spelen,ook toen ze kleiner was; ik hoefde haar niet te vermaken.
Mijn dochter wil de laatste tijd graag 'Laptoppen' zoals ze het noemt. Zo zitten we af en toe samen achter de Laptop! Mijn dochter achter de laptop van haar papa, want die is sneller, zegt ze:laugh: Prima gaat dit! Gezellig! Ze kan zelf opstarten en afsluiten, spelletjes staan bij favorieten. Ze vind dit lk, maar juist dan ervoor waken dat het geen 'gemakzucht' wordt omdat ze dit zo goed doet! Dat vind ik ook met de TV!
Ik vind het heerlijk dat ik zo flexibel ben! En heb heel veel tijd met haar! Omdat ze 4 is gaat ze nu naar school en kun je van alles doen tijdens schooltijd, haar ophalen en samen 'broodje eten' is dan heerlijke onderbreking!

Re: Ondernemen en kinderen hebben, wat zijn jouw ervaringen en heb je nog tips? Wil je reageren? 1 jaar, 5 maanden geleden #3146

Beste Mensen het is allemaal niet zo moeilijk. Het begint bij jezelf. Als je zelf goed in je vel zit en goed met stress om kunt gaan is er altijd tijd voor je kinderen. Mijn vrouw en ik hebben beiden een eigen bedrijf en we werken beiden vanuit huis. Soms moet je schipperen en ik sluit me aan bij een vorige opmerking. Het gaat om de balans. Leg goed uit wat je doet en waarom. En wij hebben de volgende afspraak: we werken niet tussen 18:00 en 20:30. Dat is family time. Op vrijdagavond hebben we familieavond en die is heilig.
Maak hele keuzes en geen halve keuzes. En last but not least: zorg voor magic moments.
Geef je kind magische momenten mee die hij voor de rest van zijn leven niet zal vergeten.
Ook hier gaat het om de kwaliteit en niet om de kwantiteit.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.58 seconden