Wil je reageren? Meld je dan even aan met je LinkedIn profiel (klik op de button) Of meld je aan via de gewone manier

Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Wat was jouw meest verschrikkelijke project ooit?
(1 bekijken) (1) Gast
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Wat was jouw meest verschrikkelijke project ooit?

Wat was jouw meest verschrikkelijke project ooit? 1 jaar, 6 maanden geleden #2623

• Peter
  • Afwezig
  • Administrator
Als ondernemer, zzp’er of freelancer kom je wel eens terecht in een project waar je achteraf gezien nooit aan had moeten beginnen. Misschien herken je het wel en wil je jouw meest verschrikkelijke project met ons delen in het forum. In dit artikel een aantal stereotiepe ‘verschrikkelijke’ projecten die je waarschijnlijk wel zult herkennen.

Klagen over je klant

Zelf heb ik wel eens zitten klagen over een klant en opdrachtgever. De klant in kwestie eiste onredelijk veel extra van mij. Je probeert eerst tegemoet te komen maar al snel is het duidelijk dat de klant er het maximale uit wil halen. Het is moeilijk om met plezier te blijven werken als de verhoudingen enigszins verstoort zijn.

Andere voorbeelden zijn:
  • Dat een klant te dicht op je huid zit, zich met het project bemoeit zonder er zelf teveel verstand van te hebben.
  • Of ook herkenbaar, de klant die je altijd eerst 2 herinneringen moet sturen en moet opbellen of hij zijn rekening wil betalen.
  • Weer een ander voorbeeld is de klant die compleet niet meewerkt en de beloofde materialen niet (op tijd) levert.
  • Jij als ‘expert’ kan niet leven met de specifieke ideeën die de klant heeft, je komt gedurende het project er achter dat je niet achter je eigen werk staat.
  • Je hebt een te open contract met de opdrachtgever afgesloten (of helemaal geen contract!) en nu gaat de klant onredelijke eisen stellen, het is onduidelijk waar de grens is en de klant gaat hier maximaal van profiteren.
  • ‘Voor een dubbeltje op de eerste rang’ klanten die dan ook nog onredelijke eisen gaan stellen.
  • Een zeurpiet als klant, de klant is tevreden maar er zijn nog een paar kleine dingetjes die beter kunnen. Dit gaat door tot het oneindige, een heel leuk voorbeeld voor webdesigners kun je hier vinden!
  • Klant stuurt materialen of content die jij in het project moet verwerken maar maakt een behoorlijke fout die jij overneemt (domeinnaam..?!). De fout heeft vervelende consequenties en de klant begint het op jou af te schuiven.

Heb jij ook nog een voorbeeld en wat was je eigen ervaring met dit soort ‘nachtmerrie’ klanten? En wat heb je er van geleerd en heb je het af kunnen maken?
Laast bewerkt: 1 jaar, 6 maanden geleden Door Peter.

Re: Wat was jouw meest verschrikkelijke project ooit? 1 jaar, 6 maanden geleden #2630

• Kado-unieK
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Het project waarbij de klant van te voren wist geen geld te hebben en dus vervolgens ook niet betaalde.... #deurwaarderaktie.
Uit handen gegeven en deze man lever ik dus nooit meer en het liefst zou ik anderen ook voor hem waarschuwen... Maar helaas dat mag niet dat is laster . Iets bestellen, gebruiken en niet betalen is blijkbaar minder slecht..

Re: Wat was jouw meest verschrikkelijke project ooit? 1 jaar, 6 maanden geleden #2635

• Maurice
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Sorry ik vindt de titel niet erg goed combineren met een aantal voorbeelden.

betalingen staan wat mij betreft los van het project natuurlijk belangrijk
maar in deze tijden heeft bijna elk bedrijf en veel zzp'rs gezeur om betalingen het is een draaikolk/spiraal waar veel bedrijven in terecht zijn gekomen.

Maar kijkend naar puur projecten ja daar hebben we ook ons portie van gehad.

er werd ons een project gegund maar het project voelde al niet goed bij de kennismaking en ook met de contact persoon niet je hebt dan zo stemmetje op je schouder die zegt "dit project niet doen"

Bij een tweede gesprek kwamen er opeens wurg contracten op tafel maar dat zijn we wel gewend het project was niet extreem groot maar toch het voelde nog steeds niet goed.

We hebben ons overlaten halen en het project aangenomen en de contracten getekend omdat de klant vond dat onze idee en portfolio erg goed waren. Maar toen...

kwam de wet van murphy om de hoek kijken freelancer die we hadden aangenomen voor specifieke zaken lieten het afweten, leveranciers veranderd de voorwaarden waar door de kosten structuur veranderde, software leveranciers met erg kleine lettertjes waar overheen was gelezen(en ze waren erg klein) dus je winst in en klap verdampte.

We hadden strakke deadlines maar die konden we niet meer halen alles ging fout en het hele project slurpte energie van het hele bedrijf.

uiteindelijk hebben we met overleg met de klant het project maar stil gelegd.

Ons leer traject was hard, duur en vervelend en heeft wel een deuk achtergelaten omdat we nog nooit zulke extreme problemen hadden gehad maar het heeft ons wel sterke gemaakt
en we hebben geleerd vaker naar ons hart te luisteren.

Greetz Maurice

Re: Wat was jouw meest verschrikkelijke project ooit? 1 jaar, 6 maanden geleden #2636

Natuurlijk gaat er wel eens iets mis maar om dat direct te gaan klagen zie ik niet zitten. Als je meent dat je achteraf gezien zaken anders had moeten doen of produceren moet je het de klant niet in de schoenen schuiven dat hij zich met het proces moet bemoeien. Ook maak je wel eens een verkeerde calculatie. Jammer dan. Als ondernemer moet je vooraf inschatten waar het verkeerd kan gaan en inderdaad, het komt voor dat je klant met weinig verstand van zaken allerlei dingen wil veranderen. Ook dat hebben we wel eens meegemaakt. De afspraak was simpel. We hebben een afgesproken prijs, op uw manier kan het wel eens meer gaan kosten en die kosten brengen we in rekening.
Al producerend bedrijf hebben we de stelregel dat we leveren wat is afgesproken en als het per ongeluk meer kost dan gepland is dat jammer voor ons. Als de klant echter na het geven van de opdracht specifieke wensen en eisen heeft wordt het gewoon in rekening gebracht. Tot nu toe geen probleem.

Re: Wat was jouw meest verschrikkelijke project ooit? 1 jaar, 6 maanden geleden #2637

• Velstra
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
De klant (grote verzekeringsmaatschappij) wilde een bijzondere toepassing met bijzonder intelligente processturing.
Wij doen dat soort projecten, doch de klant had bedrijfsbreed een processturings toolset gekozen waarmee dit type project niet succesvol kon worden geleverd.
Als voorbeeld: Je kunt fantastisch autorijden met een Porsche, maar die is niet zo geschikt om een paar pallets naar Groningen te vervoeren.

We hebben dat gemeld en trokken ons dus terug. Binnen een dag mochten we het project toch realiseren met een wel geschikte toolset.

Echter toen het hele proces liep accepteerde de klant het project niet omdat de layout niet identiek was aan hetgeen de eigen (foute) toolset altijd liet zien.

We hebben toen geprobeerd een aantal layoutwensen toch na te maken. Dat kan altijd in JAVA en of C++ etc. De klant bleef ontevreden en betaalde laat en te weinig.
Achteraf bleek dat de afdeling bijzonder tevreden was (en is) over de toepassing, maar dat de interne experts die geloven dat een dergelijke organisatie met 1 toolset en werkmethode kan functioneren wilde acheraf hun gelijk (een beetje) halen.
Laast bewerkt: 1 jaar, 6 maanden geleden Door Velstra.

Re: Wat was jouw meest verschrikkelijke project ooit? 1 jaar, 6 maanden geleden #2638

Mag het ook een samenwerking zijn? Ik werd benaderd door een ander bedrijf om éénmalig een 'glossy' rond Kaat uit te brengen. Leek me leuk idee maar ik ben niet zo glossy-vullend dus stelde ik een glossy rond mijn contacten op Twitter voor. Ik was hoofdredacteur, alle werkzaamheden en kosten lagen aan de andere kant.

De andere partij zat gezamenlijk in een kantoor, lijntjes waren dus korter en uiteindelijk leek het blad in niets meer op wat er met mij afgesproken was. Daarnaast bleek buiten mij om tot een naam besloten die slechts werktitel was, werden er afspraken gemaakt uit mijn naam waar ik niet achter kon staan en werd iets leuks en positiefs al snel een molensteen om m'n nek waar ik niet uit wilde stappen omdat je als je 'a' zegt ook 'b' moet zeggen... tot er een druppel bijkwam in de emmer en ik me terugtrok.

Kreeg nog wel een publiekelijke trap na vanuit de andere partij maar dat deed maar even zeer Mijn naam voor eeuwig aan het blad verbonden had me langer achtervolgd.

Re: Wat was jouw meest verschrikkelijke project ooit? 1 jaar, 6 maanden geleden #2640

• Louke Spigt
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Het leerzaamste project ooit was een restyling van een kantoor. Mensen wisten dat ze iets anders wilden,maar ook dat ze zelf geen clou hadden wat wel leuk zou zijn. Ik heb een plan gemaakt dat werd goedgekeurd. Bij de uitvoering werd ik tegengehouden omdat ze het allemaal te extreem vonden en de goedkeuringen gingen bij hen heel veel langzamer dan mij lief was.
Ik heb op een gegeven moment ook de handdoek in de ring gegooit omdat ik er gek van werd. Maar wat bleek: zij vonden het lekker gaan en waren nog steeds heel tevreden met hoe alles ging. Dus heb ik die handdoek maar weer opgepakt en de klus afgemaakt.
Ik weet intussen dat over smaak niet echt te twisten valt en dat het aftasten is of het klikt maar ook dat je geen blad voor de mond moet nemen om een opdracht te houden. Wees jezelf en blijf trouw aan je eigen normen en waarden.
  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.56 seconden