Wil je reageren? Meld je dan even aan met je LinkedIn profiel (klik op de button) Of meld je aan via de gewone manier

Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Welke fout maakte jij, en wat heb je er van geleerd?
(1 bekijken) (1) Gast
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welke fout maakte jij, en wat heb je er van geleerd?

Welke fout maakte jij, en wat heb je er van geleerd? 1 jaar, 5 maanden geleden #2928

• Peter
  • Afwezig
  • Administrator
In dit artikel en dit artikel noem ik een aantal algemene fouten of valkuilen.

Welke fout heb jij wel eens gemaakt als ondernemer? En wat heb je er van geleerd?

Wat zou je andere ondernemers/freelancers mee willen geven?
Laast bewerkt: 1 jaar, 1 maand geleden Door Peter.

Re: Welke fout maakte jij, en wat heb je er van geleerd? 1 jaar, 5 maanden geleden #2932

• Renée
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Alleen aan geld denken en de dingen niet goed genoeg vast gelegd.

In het prille begin sleepte ik een grote opdrachtgever binnen waarvan het eruit zag dat die voor de helft van mijn jaar inkomen zou zorgen. Prijstechnisch deed ik ook nog wat water bij de wijn.

Het bleek de meest vervelende klant ooit, het was nooit goed.
Het opnieuw maken van mijn gemaakte foto's kostte me veel tijd. Een volgende keer deed ik het zoals het gecorrigeerde en het moest wederom anders. Ik had hem verkeerd begrepen.
Ik heb me dit nog één keer laten overkomen bij deze klant en daarna afscheid van hem genomen.

Ik "tast" mijn opdrachtgevers beter af en doe zaken met mensen met wie het klikt.
Ik ben nu zeker van mezelf waardoor ik de baas over mezelf blijf.
Ik maak duidelijke offertes met daarop een verwijzing naar mijn algemene voorwaarden (achter op de offerte) en een akkoord voor kennisname.

Eigenlijk doe ik nu alleen de dingen waar ik echt goed in ben en dus ook erg leuk vind.
Mijn klanten komen bij me terug en er dienen zich nieuwe aan.
Nog geen vetpot maar ik ben "rijker" dan ooit.

Wat ik wil meegeven;
Neem de tijd om goed over dingen "voor te denken", als je "na denkt" ben je te laat!
Laat je onder geen beding opjagen en je tot dingen verleiden waar je achteraf spijt van krijgt.
Zorg dat je offertes en algemene voorwaarden in orde zijn.
Laast bewerkt: 1 jaar, 5 maanden geleden Door Renée. Reden: Was wat ik wil meegeven vergeten.

Re: Welke fout maakte jij, en wat heb je er van geleerd? 1 jaar, 5 maanden geleden #2933

• Renée
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Op het kunstenaarsvlak heb ik me een aantal keren laten verleiden tot te dure advertenties, te dure deelnames aan exposities. Veelal leverde het niets op.

Ik heb nu veel contact met andere kunstenaars en we wisselen informatie uit.
Zo besparen we veel geld.
Een ander voordeel is de samenwerking die daaruit ontstaat, samen groep-exposities organiseren, gezamenlijke kosten waarvan je weet waar dat ze voor het gezamenlijk doel zijn.

Wat ik anderen mee wil geven;
Netwerken, sparren, van elkaar leren en elkaar helpen.

Re: Welke fout maakte jij, en wat heb je er van geleerd? 1 jaar, 5 maanden geleden #2936

1) Het niet hebben van een goed doordacht concept( wat los je op en/of wat voeg je toe?).
2) Geen praktijk gericht businessplan ( is geen ondernemersplan)
3) Teveel dingen zelf willen doen
4) Geen sluitende exploitatiebegroting
5) Te weinig kennis van succesvolle marketing

Gelukkig was dit in 1992. Anno 2010 worden ook nog foutjes gemaakt maar gelukkig geen strategische meer!.

Met vriendelijke groet,

Han ter Mors van dealonline.nl

Re: Welke fout maakte jij, en wat heb je er van geleerd? 1 jaar, 5 maanden geleden #2945

• Lyke Bagaya
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Een van onze huurders groeide steeds meer uit, ging steeds meer huren, maar kreeg ook steeds meer wensen. Eerlijk gezegd: ze kreeg steeds meer noten op haar zang en ze wilde het onderste uit de kan en nog veel meer. Dat sloop er in en ik wilde haar steeds zo veel mogelijk tegemoet komen. Zo werd het dat zij veeleisend werd, ik alle begrip voor haar behoeftes moest hebben, maar zij absoluut geen begrip had wanneer iets niet mogelijk was. Zij wilde zelfs de dienst gaan uitmaken wanneer wij sneeuw moesten ruimen!
Ik heb geleerd dat ik vanaf het begin van het zakelijk (!) contact moet laten weten dat ik de baas in mijn centrum ben. Dat mensen misschien wel gunsten kunnen krijgen, maar dat dat geen gewoonte is.

Re: Welke fout maakte jij, en wat heb je er van geleerd? 1 jaar, 5 maanden geleden #2970

In de begin fase niet genoeg tijd besteed aan sales omdat ik het te druk had. Daardoor een half jaar minder werk gehad. Nu besteed ik minimaal 30 procent van mijn tijd aan sales. En dat werkt goed.Ook in tijden dat het bij anderen minder gaat.

Re: Welke fout maakte jij, en wat heb je er van geleerd? 1 jaar, 5 maanden geleden #2972

• GJ Bramer
  • Afwezig
  • Junior Boarder
Heb je een getekende opdracht voor een leuk bedrag, dan moeten er nog wat extra zaken worden opgepakt. Dat vastleggen komt dan wel en voordat je het weet zit je in een welles-nietes situatie over extra uren en aanverwante kosten. Ik wil niet zeggen dat ik elke 5 minuten vastleg maar elke wijziging aan een opdracht gaat nu gepaard met een handtekening.

GJ Bramer, Internet Marketing Google Adviseur

Re: Welke fout maakte jij, en wat heb je er van geleerd? 1 jaar, 5 maanden geleden #2979

Verkeerde advertentie ruimte gekozen. Heeft wel wat opgeleverd maar achteraf was Google Adwords beter geweest.

Sneller mij moeten verdiepen in social media. Ik merk nu pas hoe goed dit is om te netwerken. Erg leuk om mee te lezen bij andere ondernemers.

Re: Welke fout maakte jij, en wat heb je er van geleerd? 1 jaar, 5 maanden geleden #3023

• Cor Heere
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Ik ben nu ruim 5 jaar als zelfstandige bezig en een aantal jaren te veel geadverteerd om mijn bedrijf bekendheid te geven. Dit heeft heel veel geld gekost en weinig tot niets opgeleverd. Als ik het nu opnieuw zou moeten doen zou ik meer selecteren met waar en hoe ik adverteer om zo meer bedrijven en particulieren te bereiken.

Re: Welke fout maakte jij, en wat heb je er van geleerd? 1 jaar, 5 maanden geleden #3028

Ik heb in het begin te weinig linkjes gelegd tussen mijn verschillende vormen van dienstverlening. Hierdoor hadden klanten het gevoel 'klaar' te zijn na één gesprek. De reden was voor mij -bleek snel- dat het te 'verkoperig' voor me voelde.

Gevolg: ik was meer met nieuwe klanten vinden bezig dan met 'oude' verder helpen.

Inmiddels ga ik op de stoel van de adviseur zitten (die is me overigens wel bekend, 12 jaar ervaring) en kijk wat ik denk dat iemand nodig heeft en check dit. Dit voelt 1) lekker voor jezelf en 2) lekker voor de ander.

Daarbij stel ik ook meer vragen aan het eind van een gesprek, echte vragen die bij me opkomen, die de ander tot nadenken zetten (ook aan: heb ik nog meer nodig?).

En het leuke is dat ik nu ook met dit stuk mijn klanten verder kan helpen...

Re: Welke fout maakte jij, en wat heb je er van geleerd? 1 jaar, 5 maanden geleden #3040

Ik werd benaderd door Innovision Media Groep voor een advertentie in een gids. Ik zou 1 van de 5 adviesbureaus zijn in de regio, zij wisten dat ik net was gestart, mooi verhaal, (naar wat ik dacht goede afspraken) en gedaan.

Achteraf zo'n spijt van. Zij kwamen hun afspraken absoluut niet na, waardoor ik in een automatische briefstroom van herinneringen en betalingsachterstanden kwam. Ook na telefonisch contact, sorry, maar geen verbeteringen.

Ook de advertentie heeft absoluut nul, komma nada opgeleverd.

Later door zelfde soorten partijen en zelfs ook door Innovision weer benaderd met zelfde soorten verhalen, maar dat doe ik echt nooit meer.

Ik kies zelf uit waarin ik wil adverteren en probeer een deal te sluiten.

Tevens bellen ze met het verhaal dat ze een maand of 2 geleden met jou de afspraak hebben gemaakt dat je zou adverteren en dat ze nu klaar zijn. Terwijl dat helemaal de afspraken niet zijn, ze proberen op die manier gewoon of je erin trapt.

Opletten dus voor dat soort organisaties!!!

Re: Welke fout maakte jij, en wat heb je er van geleerd? 1 jaar, 5 maanden geleden #3046

Goedenavond Renee,

Ik schrik een beetje van het feit dat jij minimaal 30% van jou tijd besteed aan sales. Ik besteed minimaal 90% van mijn tijd aan sales en omzet/winst verhogende activiteiten. Pas op het moment dat ik een wachtlijst heb van minimaal 3 weken dan pas ik mijn salesactiviteiten aan.

Mijn motto is dan ook: ik maak me alleen druk voor die activiteiten waar ik uiteindelijk van kan eten.

NB: natuurlijk zijn er nog vele zaken die ook belangrijk zijn maar sales is voor mij prioriteit.

Groeten van Han

Re: Welke fout maakte jij, en wat heb je er van geleerd? 1 jaar, 5 maanden geleden #3047

Hoi Sandra,

Altijd vragen naar een schriftelijke en door jou ondertekende opdrachtbevestiging. Bij deze vraag haken ze al af.

Succes en de groeten van Han

Re: Welke fout maakte jij, en wat heb je er van geleerd? 1 jaar, 5 maanden geleden #3054

Dat is precies wat ik heb gedaan en daar schokken ze een beetje van geloof ik. Maar er zijn vast wel mensen die er echt in trappen.

Dan ben je opgescheept met een nutteloze advertentie over het algemeen, je krijgt niet eens te zien waar het blad is geleverd, dus je kunt ook geen follow up geven.

Re: Welke fout maakte jij, en wat heb je er van geleerd? 1 jaar, 1 maand geleden #4225

Het voor een klant wel even erbij doen zonder dat er iets vastgelegd of in rekening gebracht is.
De Klant steeds vaker hiervan laten profiteren en met meer aanpassingen komt dan ik gedacht had
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.56 seconden