Wil je reageren? Meld je dan even aan met je LinkedIn profiel (klik op de button) Of meld je aan via de gewone manier

Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Hoe je eerste klant vinden?
(1 bekijken) (1) Gast
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe je eerste klant vinden?

Hoe je eerste klant vinden? 1 jaar, 6 maanden geleden #2829

• Peter
  • Afwezig
  • Administrator
Als je net een eigen bedrijf bent gestart is het natuurlijk tijd om je eerste klant te gaan zoeken. Dit is voor velen een moeilijke opgave, maar ook een spannende fase want vanaf dat moment heb je echt het gevoel dat je gestart bent!

Hoe vond jij je eerste klant en hoe was dat? Of hoe ben je van plan om je eerste klant te vinden?

Zou je willen reageren?

Re: Hoe je eerste klant vinden? 1 jaar, 6 maanden geleden #2845

Beste Peter, en overige lezers.

Het starten van een bedrijf komt voort uit de drang om voor jezelf te beginnen, want je weet het beter, je hebt het beste product, de beste service, de hoogste korting en ga zo maar door. Mijn ervaring is dat jou eerste klant komt indien jou product, dienst iets toevoegt of iets oplost. M.a.w. jou( lees mijn) eerste klanten kwamen omdat zij gehoord, gelezen, gezien hadden dat ik, de ondernemer, iets had wat voor hen belangrijk was.

Kortom: Het starten van een bedrijf doe je omdat je iets hebt dat oplost en/of iets toevoegt, dus je hebt een uniek concept.

Het spreekt voor zich dat dit concept kansloos is indien dit niet middels een goed communicatie & marketingplan in de markt wordt gezet.

Han ter Mors

Re: Hoe je eerste klant vinden? 1 jaar, 6 maanden geleden #2847

Bij de start van mijn bedrijf, kwamen de eerste opdrachten binnen via vrienden en kennissen.

De eerste klant binnen halen is per sector ook nog eens verschillend. Soms is koud bellen effectief en bij bijvoorbeeld een consultancy bedrijf krijg je je eerste opdracht via je netwerk/netwerken.

Het is een kwestie van alles uitproberen. Probeer ook eens koud te bellen als consultancy bedrijf. Het zal even doorzetten zijn maar het helpt je wel je bedrijf kort en bondig neer te zetten. Krijg je er geen klanten uit dan wel word je netwerk wellicht uitgebreid of komen er zelfs klanten via de contactpersoon binnen.

Organiseer een dag met een workshop of presentaties dat gerelateerd is aan je bedrijf. Het helpt jezelf te presenteren en het kan direct of in de loop van de tijd klanten opleveren.
Laast bewerkt: 1 jaar, 6 maanden geleden Door Kees Rozemeijer.

Re: Hoe je eerste klant vinden? 1 jaar, 6 maanden geleden #2849

• M. Kluit
  • Afwezig
  • Junior Boarder
Als je zoals ik je bedrijf opzet vanuit je hobby, is het weer een heel ander verhaal;

In de 'hobby'-periode heb je alle tijd van de wereld en je begint eens in je bekendenkring.
Tegen de tijd dat ik via de pakweg 10 klanten uit mijn bekendenkring klanten daarbuiten begon te krijgen (via aanbevelingen), kwam ook de vraag om een KvK-nummer.
Daarna gaat alles veel moeizamer: je mag op fora en netwerken niet altijd meer (kosteloos) reclame maken, waar je dat als hobbyist wel kon maken.
Logisch, maar lastig. Je moet ineens PR in de begroting opnemen...

Re: Hoe je eerste klant vinden? 1 jaar, 6 maanden geleden #2864

Mijn eerste particuliere klant vond ik via de supermarkt! Maar zonder bedrijfsnaam, goede flyer en een werkende website was dit niet gelukt!

Re: Hoe je eerste klant vinden? 1 jaar, 6 maanden geleden #2869

• Arco Talen
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Heel moeilijk.
Heb logo, website etc.
Schrijf kaartjes in supermarkten, plaats advertenties in kranten, loop een 'krantenwijk', deel visitekaartjes uit etc.
Wat mij betreft mogen ze binnen komen!

Re: Hoe je eerste klant vinden? 1 jaar, 6 maanden geleden #2871

Peter,

Even kort door de bocht:
Communiceren met veel passie, gevoel voor detail en verantwoordelijkheid nemen voor de dingen die je afspreekt.
Dat alles mag dan best bedekt zijn met een laagje gezonde humor......

Frans Roosen

Re: Hoe je eerste klant vinden? 1 jaar, 6 maanden geleden #2873

Dag Peter,
Bij een eerste klant is er sprake van een bijzonder wederzijds belang: hij heeft niet alleen jou nodig, jij hebt die eerste klant hard nodig voor je presentatie en referentie. Mijn suggestie: stap op een potentiële klant af die je dolgraag op je lijst wilt hebben, speel volstrekt open kaart en doe hem een onontkoombaar aanbod. Hij blij, jij blij.
Succes en groet,
Joost.

Re: Hoe je eerste klant vinden? 1 jaar, 6 maanden geleden #2877

Leuk topic! Over een van de eerste zaken waar iedere (startende ondernemer) mee te maken krijgt..

Het ligt er natuurlijk een klein beetje aan waar jouw doelgroep zich "bevindt"
Wat je zou kunnen proberen is;
Via social media zoals ;-)B2B/Facebook/Hyves/Linkedin/Twitter.
Marktplaats/Speurders.
Google adwords.

En ook een goed persbericht opstellen en de mediatitels van jouw keuze benaderen..

Re: Hoe je eerste klant vinden? 1 jaar, 6 maanden geleden #2881

• Korving
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Mijn eerste klant had ik benaderd, net als vele andere, met een folder. Tijdje niets vernomen maar in een weekend werd er opgebeld of ik direct kon beginnen met het opzetten van de afdeling bij een opdrachtgever. Uiteraard met 2 handen aangegrepen.

Re: Hoe je eerste klant vinden? 1 jaar, 6 maanden geleden #2892

• Peter
  • Afwezig
  • Administrator
Frans Roosen schreef :
Peter,

Even kort door de bocht:
Communiceren met veel passie, gevoel voor detail en verantwoordelijkheid nemen voor de dingen die je afspreekt.
Dat alles mag dan best bedekt zijn met een laagje gezonde humor......

Frans Roosen

Hoi Frans,

Bedankt voor je reactie. Humor is zeker belangrijk, heb je een voorbeeld?

Bedankt

Re: Hoe je eerste klant vinden? 1 jaar, 5 maanden geleden #2958

Eigenlijk heb ik mijn eerste klant gevonden door social networking

Geert van der Woude
Driverplus Chauffeursdienst

Re: Hoe je eerste klant vinden? 1 jaar, 5 maanden geleden #3096

Mijn eerste klant werd naar mij verwezen door mijn oude werkgever. Zo zie je maar weer dat het altijd verstandig is om zaken positief af te sluiten. Je weet nooit wat je nog voor elkaar betekenen kunt.

Re: Hoe je eerste klant vinden? 1 jaar, 4 maanden geleden #3351

• Mathieu
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Nog enkele dagen voordat ik naar de KvK was gelopen voor een registratie van mijn bedrijf had ik enkele advertentie's geplaatst op marktplaats. Ik kon de eerste dagen van mijn onderneming dus goed van start

Alhoewel ik later bemerkte dat marktplaats.nl en dergelijken totaal waardeloos zijn aangezien je 9/10x alleen hele kleine bedrijfjes vindt of huisvrouwen.

Een groot bedrijf gaat naar mijn mening niet naar marktplaats, het is dus ook geen aanrader.

Nu komen de klanten gelukkig van mond-tot-mond reclame. Klanten maken klanten, en dat is prettiger.

Re: Hoe je eerste klant vinden? 1 jaar, 4 maanden geleden #3363

• GemJudith
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Mijn allereerste klanten waren er al voordat mijn bedrijf geregistreerd was.

echter hangt het soort middel wel sterk af van welk aspect.

zo heb ik binnen mijn bedrijf de aspecten - met daar achter waarmee ik de eerste klanten aantrok:

webwinkel - goede foto's en dus automatisch via google afbeeldingen gevonden

praktijk voor alternatieve geneeswijze - vak gerelateerde publieksbeurzen

winkel aan huis - adv in huis aan huis krantje

cursus-centrum - via via, netwerken

sieraden atelier - bekenden, en later klanten via bovenstaande middelen.

telefonisch consulente - via websites

loopt dus nogal uiteen.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.70 seconden