Wil je reageren? Meld je dan even aan met je LinkedIn profiel (klik op de button) Of meld je aan via de gewone manier

Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Stelling: Werk jij wel eens gratis?
(1 bekijken) (1) Gast

Onderwerp: Stelling: Werk jij wel eens gratis?

Stelling: Werk jij wel eens gratis? 1 jaar, 6 maanden geleden #2567

De motivatie om ondernemer te worden kan verschillen. Je kunt ondernemer worden omdat dit beter met je gezin te combineren is, het is meer uitdaging of je kan veel beter verdienen dan dat je dat in een vaste baan deed. Ondernemers hebben nog wel eens het imago geldwolven te zijn. Is dat zo, en werk jij wel eens zonder dat je er iets voor terug wil hebben?

Wederdienst

Waarom zou een ondernemer gratis een dienst of product leveren? Waarschijnlijk krijg elke ondernemer wel eens zo’n aanvraag. Meestal wordt dan aangeboden om een wederdienst te leveren. Ga jij wel eens op dit soort aanbiedingen in?

Geen budget

Soms heeft een ondernemer niet genoeg geld om jouw dienst te betalen vraagt of je hem niet een keer kunt matsen. Doe jij dat wel eens en wanneer wel en wanneer niet?

Voorbeelden van gratis diensten zijn:

Gratis een artikel plaatsen op je blog of site om de desbetreffende ondernemer gratis aandacht te geven.

Familie of vrienden korting geven, of helemaal gratis helpen.

Het project is voor een goed doel en daar werk jij graag aan mee om zo ook je steentje bij te dragen.

De andere ondernemer bewijst jou een leuke wederdienst.

Werk jij wel eens gratis?

De meest interessantste vraag is natuurlijk of jij hier ook wel eens aan meedoet en waarom. Zou je hier antwoord op de deze stelling willen geven?

Re: Stelling: Werk jij wel eens gratis? 1 jaar, 6 maanden geleden #2568

• C. Daalhof
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Ja, ik werk geregeld gratis. Voor mijn familie vind ik dat vanzelfsprekend. Voor mede-ondernemers alleen als het mijn vrienden zijn of als er inderdaad een wederdienst tegenover staat.
En in het kader van duurzaam maatschappelijk ondernemen werk ik gratis voor een kinderboerderij als communicatiemedewerker.

Re: Stelling: Werk jij wel eens gratis? 1 jaar, 6 maanden geleden #2569

• LAPPARTS
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Uiteraard, je kan toch niet overal geld voor vragen of althans dat wil ik helemaal niet. Daarnaast match je bekenden wel is, mensen die jou ook voorthelpen. Ondernemen is vooral geven...uiteindelijk betaalt zich dat terug, maar wel op lange termijn!
Een simpel advies kan voor iemand belangrijk zijn en voor mij een kleine moeite. Hopelijk komt zo'n evt. prospect later bij je terug als ze echt wat nodig zijn.
Wil je snel rijk worden, dan moet je nemen. Niet mijn idee, maar goed, ze zijn er.

Re: Stelling: Werk jij wel eens gratis? 1 jaar, 6 maanden geleden #2571

• Bas de Jong
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Ja, ook ik werk wel eens gratis. Sommige mensen hebben je nodig en kunnen gewoon niet betalen. Het is altijd weer een moeilijke afweging, maar je wilt ook niet dat mensen buiten de boot vallen. Verder werk ik voor de startende ondernemer ook wel gratis. Dat is afhankelijk van de startpositie van die ondernemer. Ook voor familie en vrienden verricht ik gratis diensten.

Re: Stelling: Werk jij wel eens gratis? 1 jaar, 6 maanden geleden #2572

Ook ik doe gratis werk: startende ondernemers weten me via-via wel te vinden. Ik vraag hier nooit geld voor; ze mogen me trakteren op een kop koffie! En natuurlijk help ik familie en vrienden als ze me dat vragen.

Re: Stelling: Werk jij wel eens gratis? 1 jaar, 6 maanden geleden #2573

Jahoor, ik probeer altijd op mijn beurt anderen ook altijd weer te helpen zoals ik ook wel eens hulp krijg. Vooral goede doelen projectjes doe ik gewoon gratis. Het enige wat het mij kost is wat tijd!

Re: Stelling: Werk jij wel eens gratis? 1 jaar, 6 maanden geleden #2574

Ja, volgens mij werken we allemaal wel eens gratis. Ik help collega's/vrienden met het ontwikkelen van trainingprogramma's, coach vrienden als ze er zelf niet uitkomen, fungeer als klankbord voor een aantal klanten (soms in ruil voor een lekker lunch), reageer op discussies. Ook organiseer ik wel eens een workshop voor een klant of een netwerkbijeenkomst.

Het is soms een investering in de relatie met je klant - niet alles hoeft te worden betaald! - die daar tegenover een aantal opdrachten wegzet. Of je op een andere manier betaalt, bijvoorbeeld door je te introduceren bij een contact.

De grens in investeren en gratis weggeven is niet altijd scherp. Misschien geef ik wel te veel of te gemakkelijk iets weg, aan de andere kant voel ik me er prima bij.

Onder zzp-ers is het redelijk gewoongoed om kennis met elkaar te delen. Is dat ook gratis leveren?

Re: Stelling: Werk jij wel eens gratis? 1 jaar, 6 maanden geleden #2575

Mireille, Sandra, Bas: echt goed dat jullie regelmatig gratis werken!! Ik moet eerlijk zeggen dat ik bijna nooit helemaal voor niks werk..... Voor familie en goede vrienden natuurlijk wel, startende ondernemers help ik graag tegen kostprijs.

In het verleden heb ik wat slechte ervaringen gehad met "goede doelen": ik was gedurende een paar maanden meer dan 10uur per week gratis de website van een goed doel aan het bouwen, terwijl de manager en sommige medewerkers van dat goede doel zichzelf een meer dan riant salaris toeschreven.... Ergo: prima om gratis te werken, als iedereen dan ook maar een duit in het zakje doet.

Re: Stelling: Werk jij wel eens gratis? 1 jaar, 6 maanden geleden #2576

Ja, ook ik werk regelmatig gratis.
Dat doe ik voor Bont voor Dieren omdat ik het belangrijk vind dat een luxe product als bont niet meer gedragen wordt. Er kleeft ontzettend veel dierenleed aan en mijn beloning is dat ik er een klein steentje aan kan bijdragen om de mensen voor te lichten zodat ze met en grote boog langs winkels lopen die bont verkopen.
Daarnaast werk ik voor sterk gereduceerde tarieven voor alle instanties en stichtingen die zich inzetten
om dierenleed te voorkomen of voor natuurbehoud in de brede zin van het woord.
Het werkt zoveel prettiger als je je in kunt zetten op je vakgebied en ook nog het gevoel hebt dat je er iets nuttigs mee doet.

Re: Stelling: Werk jij wel eens gratis? 1 jaar, 6 maanden geleden #2577

• Pretax
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
Als vrijwilliger bij het Nederlandse Rode Kruis doet iedereen gratis werk, dus voor mijn mede vrijwilligers zijn adviezen en tips altijd gratis. Werkzaamheden die èchte werkuren zouden zijn gaan tegen een lager-dan-kostprijs tarief.

Overigens is het 'normaal' dat tijdens bijeenkomsten-, meetings- en netwerk- gesprekken tips en advies(jes) gratis gegeven worden.

De andere gratis werkzaamheden zijn toch echt wel beperkt tot de eerste gesprekken met een nieuwe mogelijke Cliënt (en bij uitzondering) voor Cliënten die het tijdelijk niet kunnen opbrengen door extreme omstandigheden.
Quote: An expert is a person who has made all the mistakes that can be made in a very narrow field. Niels Bohr

Re: Stelling: Werk jij wel eens gratis? 1 jaar, 6 maanden geleden #2578

Met regelmaat.

Helaas is mijn ervaring daar niet in alle gevallen heel positief in... de wederdienst wordt niet altijd geleverd. En dan gaat het veelal om iets simpels als het plaatsen van mijn URL. Of als je dan bij die personen komt, kost het bij hen ineens wel geld. 'Ik zal nog 's aan je denken in de toekomst' is meestal ook snel vergeten. Jammer is dat. Want ik vind wel, dat een afspraak een afspraak is...

Ondanks dit sta ik hier nog steeds open voor, simpelweg omdat ik vind dat niet altijd alles om geld moet draaien. Maar mensen moeten ook begrijpen dat je niet altijd alles voor niks kunt doen, je moet ook je brood verdienen.

Al met al blijft het natuurlijk goed om je diensten zo nu en dan kostenloos of tegen een kleine onkostenvergoeding beschikbaar te stellen. Voor je netwerk, ervaring en voor het delen van kennis. En niet te vergeten: de voldoening van het helpen doet ook een hoop!

Re: Stelling: Werk jij wel eens gratis? 1 jaar, 6 maanden geleden #2579

Beste forum leden,

Zo nu en dan bied ik mijn diensten gratis aan. Ik heb dan wel in het achterhoofd welke kansen deze opdracht dan in de toekomst kan bieden.
Of het zijn vraagjes van een half uurtje dan doen we dat even. We moeten niet moeilijk is ons motto.

Groet Michel Verbruggen
www.mimumedia.nl

Re: Stelling: Werk jij wel eens gratis? 1 jaar, 6 maanden geleden #2580

Gratis werken hoort er bij! Wanneer mensen met een bouwkundig probleem zitten en mijn/onze kijk op het probleem willen als klankbord werk ik daar uiteraard aan mij.

Ook word ik regelmatig gevraagd voor goede doelen. Regionaal help ik daar vaak ook aan mee. Het gaat dan meest om wat materiaal of hulp bij uitvoering van kleine projecten (vaak ook in de vrije tijd).

Gratis werken is voor mij vaak ook gratis nieuwe contacten met nieuwe mensen, dus vergroten van je netwerk! Gratis werken kan dus erg positief zijn, maar vergt tijd en inzet.

Re: Stelling: Werk jij wel eens gratis? 1 jaar, 6 maanden geleden #2581

Ja hoor ik werk wel een gratis. Maar vertel het niet verder.

Er zijn altijd wel stichtingen of goede doelen die iets nodig hebben op het gebied van reclame-uitingen. En natuurlijk is er bij dit soort organisaties weinig geld beschikbaar omdat er zoveel mogelijk naar het goede doel moet. Wij zien dit als een onderdeel van sponsoring. Wie goed doet goed ontmoet zullen we maar zeggen. We hopen dus dat mensen verder vertellen dat wij ze goed geholpen hebben. Maar uiteindelijk is het budget op dus daarom: Vertel het niet verder. Want we worden liever geen Rabobank

Re: Stelling: Werk jij wel eens gratis? 1 jaar, 6 maanden geleden #2582

Ja, ik help graag de medemens dus ook de ondernemer.
Hier staat niet altijd een wederdienst tegenover in geld.
Wel moet er voor mij een relatie ontstaan en dat je op elkander kan terugvallen.
Ik denk dat; Wie goed doet, goed ontmoet
Tijd voor maken pagina: 0.66 seconden