5 manieren om Social Media te integreren binnen de B2B Marketingmix

5 manieren om Social Media te integreren binnen de B2B Marketingmix

Jos Veldwijk

Jos helpt B2B bedrijven beter in te spelen op de kansen van digitale media, zodat ze structureel meer winstgevende klanten krijgen. Hij stelt graag vragen vanuit andere perspectieven. Op zijn blog deelt hij zijn mening, kennis en nieuwe inzichten. Naast ondernemer is Jos actief als auteur, spreker en freelance docent Social & Digital Marketing bij Beeckestijn Business School.

Social Media integreren is één van de grootste uitdagingen voor B2B Marketeers. Zo blijkt uit onderzoek onder 400 Senior Marketeers dat de integratie van Social Media nog in de kinderschoenen staat. In de praktijk zijn er verschillende manieren om dat handen en voeten te geven. Bijvoorbeeld door Social Media en Email Marketing te combineren. Of door slimme aanpassingen op de website en een integratie met CRM systemen. In dit artikel staan tips en Quick Wins om u daarbij te helpen.

Social Media integreren in de B2B Marketingmix: Quick Wins

#1 Social Media integreren op de website

Er zijn twee simpele manieren om Social Media te integreren binnen een website: het toevoegen van Social Sharing en Social Media buttons. Het gebruik van Social Sharing buttons is één van de eerste Quick Wins, zo blijkt uit onderzoek naar veel gebruikte Social Media Marketing tactieken. Met behulp van deze buttons kunnen website bezoekers op een makkelijk manier uw content delen via Social Media kanalen zoals Twitter, Facebook en Linkedin. Alhoewel slechts 10% van de Marketeers zegt dat dit erg effectief is, waardeert toch 55% deze stap als ‘enigsinds effectief’.

Social Media integrerenDaarnaast kunt u gebruik maken van gewone Social Media buttons: knoppen naar de Social Media kanalen waarop u actief bent. Ook hier gaat het om laag hangend fruit. Het toevoegen van deze buttons is namelijk makkelijk en snel te realiseren. Veel gebruikte en handige tools daarvoor zijn Addthis en Shareaholic. Met behulp van een code installeert u de buttons, heeft u toegang tot statistieken en maakt u content geschikt voor mobiel internet.

#2 Social Media integreren met Email Marketing

Email marketing is nog steeds effectief binnen de B2B Marketingmix. Er zijn minimaal 2 redenen om Social Media en Email marketing te integreren. In de eerste plaats spenderen heavy users van Social Media meer tijd aan het lezen van email nieuwsbrieven. En in de tweede plaats nemen de Click Through Rates (CTRs) aanzienlijk toe. Er zijn verschillende manieren om Social Media met Email te combineren, zoals:

  • Follow Me buttons, bijvoorbeeld naar een Linkedin Groep of Company Profile
  • Links naar Social Media kanalen zoals Facebook en YouTube
  • Toevoegen van Social Sharing buttons

#3 Social Media integreren met Google Analytics

Google Analytics is een veelgebruikt programma om inzicht te krijgen in bijvoorbeeld het aantal website bezoekers, de meest bekeken pagina’s, de tijd die ze spenderen en de online conversie. Tot zo ver niets nieuws. Maar met de nieuwe Google Analytics kunnen marketeers ook inzicht krijgen in het website bezoek afkomstig Social Media kanalen zoals Twitter, Linkedin en Facebook. Dat kan in vijf eenvoudige stappen:

  1. Ga naar Google Analytics en log in
  2. Ga naar ‘Rapporten’ (Reports)
  3. Ga naar ‘Geavanceerd Segmenten’ (Advanced Segments)
  4. Klik op ‘New geavanceerd segment’ en noem deze bijvoorbeeld Twitter
  5. Maak de filter Opnemen (Include) – Bron (Source) – Met (Source) ‘twitter.com, t.co, tweetdeck, bit.ly etc

Op de website van SME leest u precies hoe u Social Media bezoeken kunt analyseren met Google Analytics.

Op deze manier krijgen marketeers niet alleen inzicht in het aantal bezoekers via Social Media; ze kunnen nu ook de traffic van verschillende kanalen met elkaar vergelijken.  Dit biedt mogelijkheden om een Social Media strategie te optimaliseren.

#4 Social Media integreren met Marketing campagnes

Er zijn verschillende manieren om Social Media te integreren met (traditionele) Marketing campagnes. Als we kijken naar print uitingen: daarop kan vermeld worden van welke kanalen uw onderneming gebruik maakt. Bijvoorbeeld door het Facebook icoon en de URL (zoals www.facebook.com/uwonderneming) aan een brochure toe te voegen. Verder kunnen bedrijven op print uitingen een afbeelding van een QR code plaatsen. Als de ontvanger deze inscant, komt hij terecht op de landingspagina die u heeft ingesteld. Zo kunt u verwijzen naar bijvoorbeeld de Linkedin Company profile of het YouTube kanaal waar producten uitgelegd worden. Tenslotte: vanuit traditionele Direct Mailings wordt nog vaak verwezen naar een specifieke landinsgpagina op de website. Zorg er dan voor dat de betreffende content snel en makkelijk online verspreid kan worden. Welke manieren u ook gebruikt: zorg voor consistentie met inhoud en benadering.

#5: Social Media integreren met CRM

[pullquote_left]Social Media integreren kan dus op verschillende manieren vorm krijgen. Hoe kijkt u daar tegenaan?[/pullquote_left]Social Media integreren met CRM komt steeds meer voor. Bijvoorbeeld om een database te verrijken met gegevens van LinkedIn, Facebook, een weblog of Twitter. Op deze manier wordt inzichtelijk hoe een relatie Social Media gebruikt. Zo biedt Perfect View o.a. de mogelijkheid om de laatste tweets van relaties te bekijken. Andere veel gebruikte oplossingen komen van SproutSocial, SugarCRM, Salesforce en Nimble.

Met de integratie van CRM en Social Media spreken we van Social CRM. Enkele kenmerken daarvan:

  • De relatie met de klant wordt gezien als een gezamenlijke inspanning op gelijkwaardig niveau.
  • De focus ligt op interacties tussen organisaties, partners en klanten.
  • De klant wordt gezien als partner in de ontwikkeling en verbetering van producten en diensten
  • Het inzicht is dynamisch en gebaseerd op klantdata, persoonlijke profielen en sociale karakteristieken.
  • De techniek is gericht op de operationele én de sociale aspecten van de interactie.
  • Integratie van Social Media applicaties zoals blogs, wiki’s en social networking tools.
  • Altijd tweerichtingsverkeer, met interactie en dialoog.

3 REACTIES

  1. Er woedt op dit moment, mijns inziens terecht, een actieve discussie over het wel of niet gebruiken van de social media knoppen.

    Tegens:

    1- Als webbezoekers willen delen, doen ze dat toch wel, daar zijn de knoppen niet voor nodig
    2- Je site wordt heel traag van de widgets
    3- Je geeft sites van derden toegang tot alle informatie over je bezoeker (een facebook like knop kan daarmee zijn klanten “tracken” over verschillende websites.
    4- Je maakt reclame voor de dienst van een ander.

    Voor:

    1- Delen is eenvoudiger
    2- Bezoeker worden aangespoord om te delen

    Nou vind ik het weglaten van de knoppen een grote stap, maar de discussie was voor ons een goede reden om geen social sharing widgets van de twitter/ facebook etc zelf te gebruiken en de social icons alleen zichtbaar te maken bij weblog en nieuws artikelen. Deze herinneren lezers eraan dat we op Facebook, Twitter en Google + actief zijn en dat ze kunnen delen, maar plaatsen geen cookies en maken de site niet trager.

  2. @Mark Ik begrijp de discussie maar ben er zeker van overtuigd dat ze wel waardevol zijn. Wanneer je iets tofs ziet/leest wil je dit zo snel mogelijk delen en dat kan makkelijk via een social media knop.

    Anders moet de bezoeker weer een extra handeling maken wanneer de buttons ontbreken.

    Een interessante video om te bekijken hierover is deze:
    http://www.seomoz.org/blog/improving-social-subscription-calls-to-action-whiteboard-friday

    Het komt er op neer dat je niet een hele lijst van buttons moet gebruiken op je site omdat je bezoeker dan teveel keuze hebben (en het vervolgens niet doen).

    Onderzoek welke netwerken voor jouw website van belang zijn en gebruik deze op je site.

    P.S. De WordPress plugin Digg Digg kan je de buttons optimaliseren qua snelheid (Lazyloading ook wel genoemd).

  3. Dag Danny.

    “ben er zeker van overtuigd dat ze wel waardevol zijn”. Dat dacht ik ook. Maar als je verder leest…

    http://informationarchitects.net/blog/sweep-the-sleaze/
    http://www.netmagazine.com/features/big-question-should-we-drop-social-media-buttons

    “Smashing Magazine tweeted recently saying how taking the social media buttons off its own site had not only caused the site speed to increase by a massive volume, but it somehow caused more people to share their articles than had done so when the buttons were in place on the site. This just shows how, if a reader really wants to share what you have said and connects with it, they will make the effort to do so – social media buttons or not.”

Plaats een reactie