Home internet 8 tips om sympathie op te wekken met je website

8 tips om sympathie op te wekken met je website

19 973

Een product aanschaffen, een opdracht uitzetten of een samenwerking aangaan. Uiteindelijk wordt je keuze grotendeels bepaald door de sympathie die je hebt voor de andere partij. Omdat een bezoek aan je website het eerste contact kan zijn, is het belangrijk om zelf ook sympathie te creëren via je website. Hoe je dit doet? Hier een aantal tips.

1. Awards

Heeft je organisatie een award gewonnen? Maak een duidelijke vermelding op je homepage. Link in de vermelding naar een extern artikel om de betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van de gewonnen award te onderstrepen.

2. Goede doelen

Ondersteun je met een organisatie een goed doel? Natuurlijk doe je dit in het belang van het doel zelf, maar dit mag je best naar de buitenwereld tonen. Maak vooral gebruik van een logo als afbeelding om de herkenbaarheid te vergroten en plaats niet alleen een tekstlink.

3. Sprekende voorbeelden en afbeeldingen

Haal in de tekst voorbeelden aan waarin de doelgroep zich herkent. Gebruik geen afbeeldingen die overduidelijk stockfoto’s zijn.

4. Contactmogelijkheid

Zorg dat bezoekers van je website eenvoudig contact kunnen opnemen. Plaats een link naar de contactpagina rechts bovenin op je website. Dit is voor bezoekers de meest logische positie. Liever geen bezoek op het adres of aanvragen via de telefoon? Dit kun je makkelijk tekstueel oplossen. Het verstoppen of weglaten van een contactmogelijkheid wekt argwaan op.

5. Betaalmethoden

Wanneer je bezoekers betalingen laat verrichten is het goed om aan te tonen welke mogelijkheden er zijn. Toon ook logo’s voor bijv. SSL-certificaten om aan te tonen dat de betaling beveiligd uitgevoerd wordt.

6. Telefoonnummer

Gebruik als telefoonnummer op je website een vast toestelnummer. Dit komt professioneler over. Vermeld dit nummer het liefst op iedere pagina. Eventueel kun je wel een mobiel nummer extra toevoegen aan de contactpagina.

7. Kleurgebruik

Let op dat de kleuren op de pagina de juiste associaties opwekken bij bezoekers. Zwart kan bijvoorbeeld in verband gebracht worden met luxe, maar ook met dood en anarchisme. Rood kan liefde en warmte betekenen. Ook wordt rood wel geassocieerd met agressie en budget. Gebruik kleuren in de juiste mate en combinaties.

8. Favicon

Vaak gezien als het puntje op de ‘i’ van je website. Al is een website nog zo goed, vergeet alsjeblieft die favicon niet. Dit is het kleine icoontje dat getoond wordt in de adresbalk van de browser en in de favorieten van bezoekers. Kleine moeite om te ontwikkelen en maakt je website net even compleet.

GELIJKSOORTIGE ARTIKELEN

19 REACTIES

  1. Ik ben het zeker eens met punt 8, niets is zo lelijk als een olijk Joomla pictogram op de website!

  2. Je kunt er een tienpuntslijstje van maken door toe te voegen: 9)mensen, foto’s van medwerkers, haal ze uit de anonimiteit, merklogo’s 10)logo’s van A-merken die relevant zijn voor je business.

    Ik mis ook nog de reviews en ratings.

  3. @Edwin @Alex In de tekst doelde ik op een gepersonaliseerde favicon. Als eigenaren van Joomla sites geen eigen favicon ingeven, wordt default Joomla getoond. Deze kan gewoon vervangen worden alleen wordt dit vaak vergeten. We zijn het dus eigenlijk best eens met elkaar.

  4. 9 en 10 zijn inmiddels toegevoegd. Inderdaad testimonials/referenties… als je die hebt toevoegen.

    11: Aantrekkelijk en verzorgd design, nogal belangrijk. Mensen oordelen op uiterlijk, het is niet anders…

    12: Nog meer sympathie opwekken? Geef iets gratis weg :)

  5. Bedankt! Ik maak dankbaar gebruik van deze tips voor mijn website (daar zijn we nu hard aan bezig).

  6. Leuk om te zien dat mensen aanvullingen blijven geven. Nog mooier is dat anderen er nog wat aan hebben ook!

  7. Leuk artikel met uiteraard top punten!
    ongeluks getal nummer 13:

    referentie’s – met naam contact mogelijkheid.
    Let op! “echte” reacties geen marketing gepimpte en vaak door verkoop verzonnen reacties.

    • Thanks! Zeker goed om referenties te vermelden met meer dan alleen een bedrijfsnaam. Bezoekers hebben het vaak direct in de gaten als referenties opgeleukt zijn.

  8. Dank! Zitten een paar goede tips bij Dennis. Ik mis alleen een belangrijk punt: ‘zorg dat je bezoeker kan zien wat jouw diensten en producten kosten.’ Dan heb je meteen een gesprek met de bezoeker over ‘zaken doen’. Onderhandelen kan dan altijd nog.

    De tip over kleuren vind ik ook sterk. Echt een aandachtspunt. Maar ook iets waar je, volgens mij, het beste een (of meer) expert(s) naar laat kijken. Maar wie? Een vormgever? Of…? (andere tips?) Wie hebben daar nou echt veel verstand van?

    Punt 2 vind ik ‘gevaarlijk’. NIet doen, zeg ik! En wel om twee redenen:
    1. Stay on topic! Praat op je website enkel over dingen waar je verstand van hebt. Een ICT-ondernemer of reclameman die op zijn site over ontwikkelingsprojecten, dierenleed of auto-immuunziektes begint, is raar en ongeloofwaardig.
    2. Imagowinst kan ook gezichtsverlies worden. Goede doelen kampen nogal eens met imagoproblemen. Als zoiets gebeurt dan straalt dat ook op jou, als ‘ambassadeur’, af. Je moet je verdedigen en/of je komt te boek te staan als iemand die ‘er ook in is getrapt’. Staat allemaal erg onprofessioneel.

    Overigens kan het best goed zijn om iets van jezelf te laten zien als ondernemer. Dat wekt vertrouwen en schept verbondenheid, ook bij zakelijke relaties. Daarin kan jouw affiniteit met een goed doel natuurlijk ook een rol spelen. Maar doe dat dan ook echt op persoonlijke titel. Gebruik daarvoor dus liever social media en hou je professionele identiteit (of bedrijf) daar verre van.

    Verder nog de tip om daarin echt authentiek te zijn. Profileer jezelf met zaken waar je echt hart voor hebt en waar je uren over kunt praten, als het moet (denk aan je kinderen, je sport, je passie voor literatuur of film of een kunstverzameling, je huisdieren, etc.)

  9. Beste Dennis,

    Een zeer interessant artikel!

    Kleine aanvulling op punt 1: Awards
    Plaats ook andere ‘betrouwbare’ iconen/logo’s op je website. Denk hierbij aan een logo van een keurmerk voor veilig winkelen, een logo voor snelle levering en/of een logo voor een beveiligde betaalomgeving.

    Vanuit SEO-oogpunt ook zeker interessant om Social Media aan je website toe te voegen. Tevens is Social Media ook voor klantenbinding en naamsbekendheid een zeer goede tool.

    Succes!

Leave a Reply