Home Ondernemen Ondernemen doe je met z’n drieën

Ondernemen doe je met z’n drieën

0 274

Jaap Schuddeboom

ik help ondernemers succesvol starten met hun onderneming, klanten krijgen en bij de 30% te horen die na 4 jaar er nog zijn. Ook help ik bestaande ondernemers door de crisis en verder naar succes.

Laatste artikelen door Jaap Schuddeboom

(Bekijk alles)

Wat je kan, waar je passie ligt en waarmee je je brood als ondernemer gaat verdienen is de basis voor alles. Maar realiseer je dat ondernemen een vak apart is. Niet elke passievolle topdeskundige in een vakgebied is geschikt als ondernemer door het leven te gaan. Er zijn drie aandachtsgebieden waar je mee te maken krijgt als ondernemer:

1. Ondernemen is verkopen

Jezelf verkopen, je product verkopen, weten hoe je inspeelt op klantbehoeftes, om de order durven vragen. Allemaal eigenschappen die je in je moet hebben als ondernemer. Heb je die niet, dan  kan je ook een heleboel leren als je geen ‘geboren verkoper’ bent. In mijn ervaring zijn authentieke passievolle mensen de beste verkopers als ze weten hoe ze dat moeten doen. En niet de types als de heren Jacobs en van Es die met de, op zich wel hilarische openingszin, “Dag mevrouwtje is uw man thuis? Nee? Mooi zo!”, huis aan huis met hun neutronenkorrels tegen scheurgras de tuin winterklaar kwamen maken.

Juist als het goed met je gaat, als je helemaal vol zit met werk, zal je merken dat het voeren van gesprekken met prospects een stuk ontspannender gaat en de kans vergroot dat je na afloop van je huidige klus ergens anders aan de slag kunt. Andersom slaat Murphy genadeloos toe: als je geen werk hebt even en de hypotheek moet toch echt betaald worden, dan komt er nét die klus voorbij waar je nou helemaal geen zin in hebt, maar je wel moet accepteren. Wees dat voor, door constant met verkoop bezig te zijn.

2. Ondernemen is meer dan een goed idee alleen

Veel ondernemers (in spé) voelen zich het meest in hun sas het gelukkigst als ze “hun kunstje” uitvoeren. Logisch, het is immers je passie. Maar hoe klein je bedrijf ook is, ondernemen is meer dan dat: denk maar aan de boekhouding, de inkoop, de verkoop, netwerken, productontwikkeling, enz. enz. Zeker als je besloten hebt om ZZP-er te worden, dan sta je overal alleen voor. Dat kost tijd, die dus af gaat van je facturabele tijd. Besteed zaken zoals boekhouding (gedeeltelijk) uit zodat je wel alles ‘er om heen’ regelt, maar zoveel mogelijk met je kernactiviteiten bezig bent.

3. Ondernemen is netwerken

Ik loop de laatste tijd veel Open Coffee bijeenkomsten af. Het valt me op hoe nog steeds veel ondernemers worstelen met een goed vlot uitgesproken antwoord op de vraag ‘Wat doe je?’. Met een goed antwoord bedoel ik een samenhangend kort enthousiast gebracht verhaal waardoor de interesse van de gesprekspartner dusdanig wordt gewekt dat hij doorvraagt én het zich herinnert op moment dat hij/zij in hun eigen netwerk iemand tegenkomen die behoefte aan jou hebben. En daar komt vaak de meeste ‘handel’ uit. Ik heb ruim 300 directe connecties op LinkedIn.  Die mensen kunnen mij potentieel met ruim 82.000 mensen in contact brengen binnen hun eerstelijns netwerken. Zorg dat je dat verhaaltje dus voor elkaar hebt en als je dat niet zelf kunt formuleren, zoek daar hulp bij, leer van anderen hoe zij dat doen.

Als je kennis deelt, dingen weggeeft op deze bijeenkomsten, komen mensen daarna naar je toe voor meer. En dan is het veel vanzelfsprekender dat dan de teller wel gaat lopen. Dat houdt ook in dat je niet één keer naar dezelfde bijeenkomst gaat, maar dat volhoudt.  Want dan zie je ze vaak weer. Doe ook aan follow-up. Een stapeltje verzamelde visitekaartjes in je mapje stoppen is niet de beste manier om iets uit je netwerkinspanningen te halen. Leg contact met degenen die je hebt gesproken, via een mailtje, toevoegen op je social media platformen, houd contact. Neem dus ook een opschrijfblokje (papier of digitaal) mee om meteen even op te schrijven wat je hebt eventueel hebt afgesproken of wat je verder wil doen voor/met iemand die je hebt ontmoet. Krabbel dat niet op dat visitekaartje….

Wat ook erg goed werkt is mensen binnen je netwerk aan elkaar koppelen. Dat mes snijdt aan veel kanten: Zij leren elkaar op aanbeveling kennen en dat gaat gemakkelijker dan elkaar vanuit het niets leren kennen. Als daar iets uitkomt heb je weer twee mensen geholpen. Zij herinneren zich jou daarna als degene die hen daarbij geholpen heeft. Grote kans dat als zij jou nodig hebben in hun netwerk, zij aan jou denken.

Een belangrijk middel om goed te netwerken en/of in contact te komen met prospects (gewenste klanten) zijn social media. Met nadruk op het woord ‘middel’. Want niemand koopt van je op Twitter, LinkedIn, Facebook, nee, zelfs niet op B2BContact ;-). Wel zijn social media een hele goede manier om bij mensen aan tafel te komen, waarbij je voor menigeen lastige koude telefonische acquisitie omzeilt. Als je naar aanleiding van contact op een social media platform een keer met iemand een kop koffie gaat drinken om te bespreken of je wat voor elkaar kan betekenen, ben je warm welkom. Ook dit kost dus weer tijd, maar is een investering die noodzakelijk is om je ‘pijplijn’ te vullen op korte en lange termijn.

Bron afbeelding

NOG GEEN REACTIES. LAAT ALS EERSTE EEN REACTIE ACHTER.

Leave a Reply